Van persoonlijk praatje naar online modeshow
Kledingwinkels in coronatijd
Met de nieuwe voorjaarscollectie die net in de winkels hing, was half maart voor de kledingzaken nou niet bepaald hét moment voor een lockdown. Toch bleven de meeste eigenaren van kledingwinkels in Schijndel positief én creatief. Ze zochten nieuwe manieren om hun klanten te blijven bedienen in coronatijd. En met succes.
“Toen de maatregelen door het kabinet werden aangekondigd, vond ik dat zó onwerkelijk”, vertelt Judith Romme van Bij Juud, gevestigd aan de Hoofdstraat. “Wij hadden net onze winkels helem0aal gerestyled, dus we konden er weer even tegenaan. En toen kwam dit. Ik heb met open mond zitten luisteren.” Ook Imara Voets, van Mimos Boutique in de Glazen Boerderij, wist in eerste instantie niet goed wat ze moest doen. “Moest ik dicht gaan voor de veiligheid van mijn personeel en mijn klanten, of kon ik ervoor zorgen dat we veilig en met een goed gevoel konden blijven werken?” vroeg ze zich af. “Uiteindelijk is het toch dat laatste geworden, en daar ben ik superblij mee.”
Met desinfectiemiddelen, afstand houden en een maximaal aantal bezoekers in de winkel, is het Bij Juud en Mimos gelukt om open te blijven. Al was er in die eerste weken niet veel animo voor klanten om naar de winkels te komen, geeft Judith aan. “Wij hebben toen een tijdje private shopping aangeboden, maar veel mensen bleken op dat moment gewoon niet bezig met kleding. De wereld staat op zijn kop, je hoeft niet naar feestjes en je komt de deur amper uit. Dan denk je niet meteen aan een nieuwe jurk.” Wat na verloop van tijd wél bleek te werken, was een webshop. “Wij hadden al een webshop, maar we wisten meteen dat online verkoop nu veel belangrijker zou gaan worden”, vertelt Imara. “Dus zijn we begonnen met online modeshows. Die werden goed bekeken. En omdat mensen het toch graag snel in huis wilden hebben, brachten we de kleding die naar aanleiding van de modeshow werd besteld, de volgende dag zelf al rond in Schijndel en omgeving.” Bij Juud had nog geen webshop, maar heeft er na de aankondiging van de lockdown zo snel mogelijk één opgezet. “Ik werkte van ’s ochtends vroeg tot midden in de nacht om de webshop op te tuigen”, vertelt Judith. “En ik zorgde ervoor dat ik me goed profileerde op social media. Dat zorgde ervoor dat ik toch een beetje door kon blijven draaien.” Datzelfde geldt ook voor Mimos, zo geeft Imara aan. “De online verkoop heeft ons echt door de zwakke maanden getrokken.”
Na een paar weken werd het langzaam weer wat drukker in de winkels. In een tijd dat de meeste andere uitjes niet mogelijk waren, waren klanten blij dat ze nog leuke zomerkleren konden gaan shoppen, geeft zowel Judith als Imara aan. “Ik merkte dat ze soms alleen langs kwamen voor een praatje of om even hun angst en zorgen te kunnen delen”, zegt Judith. “En dat is ook prima. Dat persoonlijke, dat is wat wij voor onze klanten willen betekenen.” Ook Imara is blij dat steeds meer mensen hun weg naar de winkel weer weten te vinden. “Het is een zware tijd geweest, maar je wordt ook creatiever en bewuster”, geeft ze aan. Dat bevestigt Judith: “Hoe moeilijk het ook is, zo’n crisis brengt zeker ook iets goeds. Je komt tot inzichten, je merkt dat je veerkrachtig bent en je ziet hoe sterk je bent met het team dat je hebt. En wat ik ook weer heb gemerkt, is hoe prettig de onderlinge sfeer in Schijndel is. De samenwerking met de andere ondernemers vind ik erg fijn. Met z’n allen zorgen we ervoor dat Schijndel op de kaart blijft staan!”