Al wandelend rookwaren rondbrengen
Hoe Jan van Roessel omgaat met de coronacrisis
Wie kent hem niet? Tabaktief Jan van Roessel, de tabakszaak die al meer dan 95 jaar gevestigd is aan de Markt in Schijndel. Behalve voor rookwaren, kun je hier ook terecht voor je evenemententickets, cadeaubonnen en om een gokje te wagen. De afgelopen maanden mocht Jan gewoon open blijven. Maar dat betekent niet dat alles in die tijd ook ‘normaal’ verliep.
Vóór de coronacrisis was de winkel van Jan van Roessel niet alleen een plek om inkopen te doen, maar ook om een gezellig praatje te maken. Nu er maar twee klanten tegelijk binnen mogen, is dat veranderd. Net zoals veel andere dingen. Al bij de afkondiging van de maatregelen in maart, heeft Jan aanpassingen gemaakt in zijn winkel. Een briefje op de deur wijst op de coronaregels, en de twee balies zijn voorzien van een scherm van plexiglas.
“Voor ons was het gelukkig niet verplicht om dicht te gaan”, vertelt Jan. “Al hebben we wel nagedacht over de mogelijkheden die we zouden kunnen bieden op het moment dat dat wél verplicht zou worden. Zo wilde ik een bezorgservice aan gaan bieden. Die is gelukkig niet nodig geweest. Van enkele klanten heb ik wel telefonisch de vraag gekregen of ik het ook thuis kon brengen. Dat was geen probleem; ik ga iedere avond wandelen, dus ik kon gerust even langsgaan om wat spullen in de brievenbus te gooien.”
Naast de winkelfunctie vervult Tabaktief Jan van Roessel ook een sociale functie. “Wij hebben veel 65+’ers onder onze klanten, die iedere week twee of drie keer langskomen. Omdat zij de afgelopen tijd niet meer goed de straat op durfden, kwamen ze vaak maar één keer in de twee weken, om dan meteen een hele slof sigaretten mee te nemen. En omdat er nu vaak klanten buiten staan te wachten, proberen mensen het toch zo kort mogelijk te houden. Ze komen snel hun spullen halen, en zijn weer weg. Het sociale contact gaat hierdoor verloren, en dat is echt jammer.” Terwijl de verkoop van sigaretten doorliep, werd het aantal TOTO-spelers dat de winkel wist te vinden, gereduceerd tot nul. Het betaald voetbal ligt immers al maanden stil. Ook Paaspop ging niet door. “Voor de Paaspop-tickets die bij ons gekocht waren en waarvan mensen het geld terug wilden, hebben wij die geldteruggave geregeld. Gelukkig voor Paaspop waren dat er niet veel; de meesten kozen ervoor om het ticket te houden tot volgend jaar.”
Al met al wil Jan zeker niet klagen. “Wij hebben het geluk gehad dat we open mochten blijven en ons eigen pand hebben. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de horeca, dan denk ik: ‘die mensen hebben het pas écht zwaar’. We zien dat het nu weer drukker wordt in het dorp. Het is nog even afwachten hoe het zich allemaal ontwikkelt, maar ik heb absoluut vertrouwen in de toekomst!”